යහපාලන ආණ්ඩුව ජනතාවට පොරොන්දු වූයේ ස්වාධීන කොමිෂන් සභා ඇති කොට ඒ හරහා රටේ ප්රජාතන්ත්රවාදය තහවුරු කරන බවයි. ඒ අනුව මැතිවරණ කොමිසම වෙනුවට ජනතාව වැඩි වගකීමක් සහිත ස්වාධීන මැතිවරණ කොමිෂන් සභාවක් ඇති කලේ 19 වෙනි ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාව සංශෝධනය මගිනි.
17 වෙනි ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථා සංශෝධනය මගින් මැතිවරණ දෙපාර්තමේන්තුව මැතිවරණ කොමිසමක් බවට පත්කල අතර කොමිසමේ සමාජිකයින් 5 දෙනෙකුගෙන් සමන්විත විය. කොමිසම තීන්දු ගැනීමේදි ඝන පූර්ණය ලෙස ඉන් සමාජිකයින් 3 දෙනෙකු රැස්වීමට සහභාගි විය යුතුය. එහි බලතල කාර්යය කර්තව්ය ක්රියාත්මක කිරීම සඳහා මැතිවරණ කොමසාරිස් ජෙනරාල් වරයෙකු ප්රමුඛව මැතිවරණ දෙපාර්තමේන්තුව විසින් සිදු කල යුතුය. Link
එහෙත් 19 වෙනි ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාව සංශෝධනය අනුව ස්වාධීන මැතිවරණ කොමිෂන් සභාවට සාමාජිකයන් පත් කිරිමේදි ව්යවස්ථා සභාවේ නිර්දේශ මත ජනාධිපතිවරයා විසින් සාමාජිකයන් 3 දෙනෙකු කොමිෂන් සභාවට පත් කරනු ලබයි. “ඉන් එක් අයකු නියෝජ්ය මැතිවරණ කොමසාරිස් වරයෙකු ලෙස හෝ ඊට ඉහළ තනතුරක රාජකාරි කල මැතිවරණ දෙපාර්තමේන්තුවේ විශ්රාමලත් නිලධාරියෙකු විය යුතුය”, යන්න පැහැදිලිව සඳහන් කොට ඇත.
මේ අනුව පහත සඳහන් කරුණු කෙරෙහි අවධානය යොමු කරවමු.
1. 17 වෙනි ආණ්ඩුක්රම සංශෝධනය යටතේ ස්වාධීන මැතිවරණ කොමිසම් සභාවක් පිහිටුවීම හරහා සඳහා වඩාත් ප්රජාතන්ත්රවාදීව තීරණය ගැනීමට සමාජිකයින් 5 දෙනෙකු වු සාමාජිකයන් සංඛ්යාව 3 දෙනෙකුට අඩුකිරිම කිරිම ප්රජාතන්ත්රවාදී ද එසේ නැතිනම් එකාධිපති ක්රියාවක් ද ?
2. 17 වෙනි ආණ්ඩුක්රම සංශෝධනය යටතේ මැතිවරණ කොමිසමේ සාමජිකයින් 5 දෙනෙකුගෙන් සමන්විත වු අතර කොමිසම රැස්වීමේදි ඝන පූර්ණය ලෙස 3 දෙනෙකු සහභාගි වීය යුතුය යන්න එහි සඳහන් වුවත්, 19 ආණ්ඩුක්රම සංශෝධනය 104 (1) අනුව කොමිසම සාමාජිකයන් 3 දෙනෙකුට අඩු කොට කොමිසන් සභාවේ රැස්වීමේදි ඝන පූර්ණය ලෙස 3 දෙනෙකු සහභාගි වීය යුතුය යන්න සඳහන් කිරිම ඇති පදනම කුමක්ද?
3. ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාවේ 104 ආ.(1) අනුව ජනාධිපතිවරණයේ සිට ඕනම මැතිවරණයක් හෝ ජනමතවිචාරනයක් පැවත්වීම සඳහා (අ) මැතිවරණ කොමිසම් සභාව හෝ (ආ) මැතිවරණ කොමසාරිස් ජෙනරාල්වරයා වගකීම වන්න්නෙය සඳහන් වේ. කරුණු එසේනම් මැතිවරණ කොමසාරිස් ජෙනරාල්වරයා තනතුර සඳහා රාජකාරි කරන්නේ කවුද? එම පුරප්පාඩුව ස්වාධීන මැතිවරණ කොමිෂන් සභාව මෙතෙක් පිරවීමට කටයුතු කර ඇද්ද යන වග?
4. ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාවේ 104 ඉ. අනුව ස්වාධීන මැතිවරණ කොමිසම සභාවේ තීරණයන් ක්රියාත්මක කිරීමට මැතිවරණ කොමසාරිස් ජෙනරාල් වරයෙකු පත් කල යුතූය. එහිදි වයස අවුරුදු 65 නොඉක්මවු ඕනැම පුද්ගලයකු මැතිවරණ කොමසාරිස් ජෙනරාල් තනතුරට පත්කිරීමට මැතිවරණ කොමිෂන් සභාව ව්යවස්ථා සභාවේ අනුමැතිය යටතේ කටයුතු කල යුතුය ලෙස සඳහන් වේ, කරුණු එසේ නම් ඉතා වැදගත් ඒම තනතුර සඳහා අවම සුදුසුකම් ඇතුලත් නොකලේ කවුද?
5. එසේ පිහිටවු කොමිෂන් සභාව සාමජිකයින් 3 දෙනා අතරට 17 වෙනි ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාවේ මැතිවරණ කොමිසමට සාමජිකයින් 5 දෙනෙකු පත් කිරිමේදී නොතිබුණ සුදුසුකමක් වන “නියෝජ්ය මැතිවරණ කොමසාරිස් වරයෙකු ලෙස හෝ ඊට ඉහළ තනතුරක රාජකාරි කල මැතිවරණ දෙපාර්තමේන්තුවේ විශ්රාමලත් නිලධාරියෙකු විය යුතුය” යන්න ඇතුලත් කිරිම යහපාලන මූලධර්මවල අනුකූල ද?
6. ඒ අනුව 19 ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාවට 103 (1) අනුව නිශ්චිතවම කලින් තෝරාගත් පුද්ගලයකුට කොමිෂන් සභවට අනිවාර්යයෙන්ම ඇතුළු වීමට අවශ්ය යහපාලන ගුණාංගය ඇතුලත් කොට එහි සභාපති ලෙස විශ්රාමලත් හිටපු මැතිවරණ කොමසාරිස් පත් කිරීම කොතෙක් දුරට සාධාරණ ද?
7. එසේ සභාපති ලෙස පත්වු පුද්ගලයා ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාවේ 104 ඉ අනුව පත්කල යුතු වයස අවුරුදු 65 නොඉක්මවු මැතිවරණ කොමසාරිස් ජෙනරාලවරයා පත් නොකර සිටීම කොමිෂන් සභාවේ නිත්යානුකූල මෙන්ම යහපාලන ප්රතිපත්තිවල කොතෙක් දුරට ගැලපෙන්නේ ද?
8. ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාවේ 104 ඉ. අනුව මැතිවරණ කොමිසම සභාවේ තීරණයන් ක්රියාත්මක කිරීමට මැතිවරණ කොමසාරිස් ජෙනරාල් වරයෙකු පත් කොට තිබුනේ නම් ඔහු රාජ්ය සේවකයෙකු ලෙස කොමිසම් සභාව මෙන්ම ඡන්දය නොපැවත්වීම සම්බන්ධව එක හා සමානව වගකිය යුතුය.
9. ඒ අනුව ස්වාධීන මැතිවරණ කොමිසම් සභාව මෙන්ම මැතිවරණ කොමසාරිස් ජෙනරාල්වරයාද වගකීම පැහර හැරීම හෝ මැතිවරණ දූෂණයක යෙදිම යටතේ ශ්රීලංකා දණ්ඩ නීති සංග්රය යටතේ නඩු පැවරිමට ඇති ඡන්දදායකයාගේ අයිතිය අහෝසි කිරීම, මෙන්ම එම තනතුර හිතාමතාම පුරවා නොමැති මෙම කාලය සඳහා එහි වගකීම කවුරුන් විසින් භාර ගන්නේද?
10.මෙරටේ පොලිස් කොමිසමක් තිබේ, එම කොමිසම පොලිස්පතිගේ හෝ පොලිස් දෙපාර්තමේන්තුවේ රාජකාරි ආවරණය නොකරයි. ස්වාධීන මැතිවරණ කොමිෂන් සභාව හෝ එහි සභාපතිවරයා ද එසේ විය යුතුය. මැතිවරණ කොමසාරිස් ජෙනරාලවරයා සහ මැතිවරණ දෙපාර්තමේන්තුවේ රාජකාරි ස්වාධීන මැතිවරණ කොමිසමේ සමාජිකයකු වන වයස අවුරුදු 65 පැනපු සභාපතිවරයා විසින් සිදු කිරිම ලෝකයේ මොන යහපාලන මූලධර්මයන්ට අයිතිද යන්න සොයා බැලිය යුතුය.
11.මේ වනවිට ශ්රීලංකාවේ ස්වාධීන මැතිවරණ කොමිෂන් සභාව තුල සිදුවන මෙවෙනි නීත්යානුකූල නොවන ක්රියා සම්බන්ධව එයට සම්බන්ධ වු සියලුම පාර්ශවයන් අනාගතයේදි වගකිවයුත්තන් නොවන්නේද?
12. එමෙන්ම නිසි කලට මැතිවරණ පැවත්වීමට අවශ්ය නෛතික අයිතිය ඇති ස්වාධීන මැතිවරණ කොමිෂන් සභාව යටතේ ඇති මැතිවරණ දෙපාර්තමේන්තුවේ ප්රධානියා වන මැතිවරණ කොමසාරිස් ජෙනරාල් තනතුර පුරවා නොසිටිම ව්යවස්ථා සභාවේ මෙන්ම ස්වාධීන මැතිවරණ කොමිෂන් සභාවේ වගකීම නොවන්නේද?
ඉදිරියේදී ස්වාධීන මැතිවරණ කොමිෂන් සභාවේ ක්රියාකාරිත්වය සම්බන්ධව තව දුරටත් අවශ්ය තොරතුරු ඉදිරිපත් කරන්නෙමු.
– ජනතා අයිතීන් සුරකින නීතිඥ මඩුල්ලක්
Thursday, July 6, 2017
Home
අනාවරණ
මහින්ද 19 වෙනි ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථා සංශෝධන කනෙන් රින්ගයි, යහපාලනය නිසා තනතුරු දෙකක්, මැරෙනකම් රජ සැලකිලි, කොහොමද ටිකිරි මොලේ….
මහින්ද 19 වෙනි ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථා සංශෝධන කනෙන් රින්ගයි, යහපාලනය නිසා තනතුරු දෙකක්, මැරෙනකම් රජ සැලකිලි, කොහොමද ටිකිරි මොලේ….
Tags
# අනාවරණ
Share This
About විගස පුවත් I Vigasapuwath
අනාවරණ
Labels:
අනාවරණ
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Post Bottom Ad
Author Details
විගස පුවත් වෙබ් අඩවිය මෙරට දේශපාලන ප්රවෘත්ති පාඨක ජනතාවට සැපයීමේ අරමුණින් ක්රියාත්මක වන ප්රමුඛ පෙලේ වෙබ් අඩවියකි. අප වෙබ් අඩවිය ජාතිවාදයෙන් තොර සමස්ථ ලාංකිකයින්ටම පොදු අන්තර්ජාල පුවත් භාවිතයක නිරතවන බව අපි මෙසේ වගකීමෙන් දැනුම් දෙන්නෙමු.
(බාහිර වෙබ් අඩවි වලින් ගනු ලබන තොරතුරු වල සත්යතාවය පිලිබදව අප වගකීම් නොදරන බව කාරුණිකව සලකන්න.)
No comments:
Post a Comment